Monday, May 17, 2010

PROGRAM PENYEMBELIHAN HALALLAN TOYIBAN

Smktk 15.05.10. Panatia Pendidikan Islam, SMK Tinggi Klang telah mengadakan praktikal cara penyembelihan binatang secara sah dan tertib telah diadakan di perkarangan Surau Luqman Nul hakim, SMK Tinggi Klang pada hari ini.

Objektif program ini ialah pelajar didedahkan cara penyembelihan Halallan Toyiban tanpa was-was dibawah penyeliaan semua ustaz dan ustazah sekolah ini. Ustaz Aidi, Ustazah Zamizah dan Ustaz Rafidah mengetuai program ini, sambil dibantu oleh AJK Panatia yang lain, dan juga AJK persatuan Agama Islam peringkat pelajar.

AJK Surau memberikan kerjasama yang erat dalam program ini, dengan memberi bantuan tempat dan peralatan serta bahan-bahan masakan. Sebanyak 70 puluh ekor ayam telah disembelih oleh pelajar-pelajar diawasi oleh ustaz dan ustazah. Ayam ini kemudian dibersihkan dan dimasak untuk hidangan pelajar-pelajar dan guru-guru. Terdapat juga sumbangan pecal, buah-buahan, ikan dan minuman disumbangkan oleh individu, badan-badan/persatuan di sekolah ini yang melengkapkan hidangan makan tengahari yang istemewa. Makanan telah dihidangakan secara tradisional masyarakat Jawa - Hidangan Nasi Ambeng dimana tetamu makan menggunakan satu dulang berkongsi empat atau lima orang.

Ramai guru-guru terlibat secara sukarela menjayakan program ini, dalam penyediaan makanan dan penyajian. malah guru-guru islam dijemput untuk makan tengahari bersama-sama. "Moga-moga program ini akan terus berjalan setiap tahun dan dijadikan acara tahunan Panatia Pendidikan Islam, sekolah" pandangan seorang guru yang ditemui. Sekian.

Makanan dimasak secara gotong royong


Masakan rendang Ustazah Rafidah.


Kerja-kerja menghidangkan makanan


Pecal Resepi Utama dan Menarik, Jangan tak rasa


Senyuman terserlah, makanan sedia untuk dihidang


Cik Abang turut membantu membuat Nasi Ambeng


Nasi Ambeng sedia untuk dihidang.


Mungkin berligar dalam fikiran "larat ke aku habiskan satu dulang ni"


Inilah dia untuk dimakan bersama 4 atau 5 orang, Wah! banyak tuuuu...


Gembira makan bersama, itulah yang hebatnya


Aaa aha...... makan sedapnya sambil bersila, tak perlu kerusi meja


Kemesraan terjalin


Cukup... cukup saya dah cukup, kamu boleh teruskan lagi. Alhamdulillah.


Sekian.

No comments: