Thursday, October 22, 2009

EXPLORACE BAHASA MELAYU PERINGKAT SEKOLAH

Oleh : Miid 22.10.2009

SMK Tinggi Klang - Satu Explorasi Bahasa Melayu peringkat SMK Tinggi telah dijalankan untuk pelajar-pelajar sekolah ini pada 22hb October 2009. Explorasi ini telah dijalankan oleh Panatia Bahasa Melayu dengan kerjasama guru-guru yang terlibat terdiri daripada Pn Azizah Badar, En Abd Hamid b Hamzah, Pn Rafidah bt Nawi, Pn Suhail bt Mohd Nor dan Cik Siti Norashikin bt Abdullah.

Guru-guru yang terlibat telah merangka program ini meliputi pengetahuan bahasa, kemahiran menganalisa ayat dan kepekaan daripada aspek kesalahan bahasa.

Permainan bahasa ini telah menguji kepintaran pelajar daripada aspek pengetahuan bahasa, kepekaan minda dan kesalahan yang ada pada papan-papan tanda dan papan notis yang terdapat di sekitar sekolah ini. Disamping memupuk interaksi antara pelajar, permainan ini juga telah menguji kefahaman pelajar tentang arahan yang mencabar keintelektual minda pelajar dalam bahasa.




Keseluruhan aktiviti ini telah mengambil masa selama 4 jam 30 minit untuk ditamatkan. Kumpulan 2020 daripada pelajar 3RK2 telah mendapat johan manakala naib johan telah dimenangi oleh kumpulan pelajar tingkatan 3A.


Kepada semua pelajar yang menang diucapkan tahniah dan kepada guru-guru pembimbing diucapkan terima kasih.


Guru-guru membimbing pelajar-pelajar dalam menjalankan aktiviti.
Murid berbincang untuk memulakan aktiviti.
Program ini akan dijalankan lagi pada tahun hadapan dalam skil yang lebih besar.




Sekian. Tahniah dan terima kasih





No comments: